maanantai 15. kesäkuuta 2009

Ehdotus: Rautateiden äänet ja höyryjunat


Rautatie tuli Pohjois-Hämeeseen vuonna 1876, kun Hämeenlinna-Tampere-Turku-rata valmistui. Rautatien äänet ovat siitä lähtien olleet olennainen osa ratavarren äänimaisemaa. Tampereella ja erityisesti Toijalassa ne ovat muodostaneet aikanaan jopa tärkeimmän osan paikkakunnan akustista ilmettä. Ja Tampere oli maan veturinrakennuksen ehdoton keskus.

Sata vuotta, rautatien aamuhämäristä 1970-luvulle saakka, ratapihojen äänenjohtajana toimi höyryveturi. Useimmiten se oli Tampereella rakennettu. Höyryvetureita valmistivat Tampella vuodesta 1898 alkaen ja Lokomo vuodesta 1916 alkaen. Viimeinen Suomen rautateille valmistunut höyryveturi, uljaista uljain "Rulla-Risto", puuskutti ulos Tampellan tehtaalta vuoden 1957 lopulla.

Kaikki höyryveturit eivät olleet kansan ihailemia näyttäviä ja nopeita "Ukko-Pekkoja" tai "Ristoja" tai niiden edeltäjiä. Mutta koskaan veturit eivät olleet maan hiljaisia hoitaessaan jokapäiväistä leiviskäänsä. Olkoon ratapihan päivä tai yö ollut miten arkinen tahansa, antoi höyrykone sille rytmin, ja viheltimet soittivat melodian. Se oli useimmiten tervehdys tamperelaiselta veturitehtaalta. Ääninäytteessä kevyt Tk3-tavarajunaveturi, Suomen runsaslukuisimmin valmistettu höyryveturi, tekee vaunuletkan työnnön Toijalan ratapihalla.

JH

KUUNTELE ÄÄNINÄYTE

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti